Forum Forum przeniesione na www.Kompasklub.pl  !!! ZAPRASZAMY !!!!Forum Klubu Caravaningowego Kompas Strona Główna Forum przeniesione na www.Kompasklub.pl !!! ZAPRASZAMY !!!!Forum Klubu Caravaningowego Kompas
Przyczepy,porady, technika,dowcipy, spotkania i inne.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

DMC zestawu
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum przeniesione na www.Kompasklub.pl !!! ZAPRASZAMY !!!!Forum Klubu Caravaningowego Kompas Strona Główna -> Dział techniczny.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 0:08, 11 Lut 2006    Temat postu:

"W tym momencie DMC przyczepy 25% pomniejszone od MW samochodu to na daje 1155kg"
Nie mogę tego znaleźć w przepisach. Możesz podesłać mi jakiś link? Czy tu nie chodzi o przepis niemiecki dotyczący ich autostrad? Oni mają coś takiego, żeby jechac z przyczepą 100km/h musi być ona lżejsza od MW samochodu o jakiś procent.

pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gucio
Administrator



Dołączył: 09 Gru 2005
Posty: 3413
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 11:16, 11 Lut 2006    Temat postu:

Dokładnie jest to zawarte w warunkach dotyczących hamulców.

Wzgledy bezpieczenstwa wynikajace ze specyfiki ruchu zespolu pojazdów wymagaja, aby przyczepa byla wyposazona w odpowiednie hamulce. Przepisy o warunkach technicznych w odniesieniu do omawianych przyczep sa mniej rygorystyczne niz w przypadku wiekszych przyczep i naczep, nie mniej jednak i tak stwarzaja pewne ograniczenia mozliwosci ciagniecia danej przyczepy przez dany samochód.
Przyczepa lekka moze nie byc wyposazona w zaden hamulec, jezeli jej dopuszczalna masa calkowita nie przekracza polowy masy wlasnej pojazdu ciagnacego, a jednoczesnie przyczepa ma dodatkowe polaczenie (lancuch, linka), które w razie zerwania glównego urzadzenia laczacego bedzie zapobiegalo dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewnialo niezbedna kierowalnosc przyczepy. Jezeli wspomniane warunki nie sa spelnione, przyczepa powinna byc wyposazona w tzw. hamulec najazdowy, ale jednoczesnie dopuszczalna masa calkowita pojazdu ciagnacego powinna wynosic co najmniej 1,33 dopuszczalnej masy calkowitej przyczepy. Przyczepa inna niz lekka o dopuszczalnej masie calkowitej nie przekraczajacej 3,5 t moze byc wyposazona tylko w hamulec najazdowy, jezeli dopuszczalna masa calkowita pojazdu ciagnacego wynosi co najmniej 1,33 dopuszczalnej masy calkowitej przyczepy. Tak wiec ta sama przyczepa moze byc przez jeden pojazd ciagnieta, a przez inny, ze wzgledu na jego zbyt mala mase wlasna lub dopuszczalna mase calkowita - nie.
Warto zwrócic uwage, ze wzajemne relacje odnosza sie do stalych cech pojazdów (masa wlasna, dopuszczalna masa calkowita), a wiec wielkosci ustalonych konstrukcyjnie i zazwyczaj odnotowanych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Nie ma zatem znaczenia, czy na przyczepie jest przewozony ladunek, czy tez przyczepa ciagnieta jest bez ladunku. Oto kilka przykladów:

Przyklad 1
Dopuszczalna masa calkowita przyczepy lekkiej wynosi 500 kg. Jezeli nie jest wyposazona w hamulce, moze ja ciagnac pojazd, którego masa wlasna jest nie mniejsza niz 1000 kg, a wiec taka przyczepe moze ciagnac np. polonez, natomiast "maluch , którego masa wlasna wynosi 600 kg - juz nie.

Przyklad 2
Dopuszczalna masa calkowita przyczepy lekkiej wyposazonej w hamulec najazdowy wynosi 600 kg i moze ja ciagnac pojazd, którego dopuszczalna masa calkowita wynosi 800 kg, a wiec mozna ja ciagnac takze "maluchem , którego dopuszczalna masa calkowita wynosi ok. 920 kg.
Przyklad 3
Dopuszczalna masa calkowita przyczepy wyposazonej w hamulec najazdowy wynosi 2000 kg. Moze ja ciagnac pojazd, którego dopuszczalna masa calkowita jest nie mniejsza niz 2660 kg.

Przyklad 4
Dopuszczalna masa calkowita samochodu wynosi 2000 kg. Mozna nim ciagnac dowolna przyczepe lekka oraz inna przyczepe wyposazona w hamulec najazdowy, jezeli jej dopuszczalna masa calkowita nie przekracza 1500 kg.
Niezaleznie od wyposazenia przyczepy w hamulce, jej rzeczywista masa calkowita nie moze byc wieksza niz rzeczywista masa calkowita pojazdu ciagnacego (samochodu osobowego lub ciezarowego o dopuszczalnej masie calkowitej nie przekraczajacej 3,5 t).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Nie 10:41, 12 Lut 2006    Temat postu:

Dzięki,
z tego co piszesz wychodzi na to, że w moim przypadku mógłbym ciagnąć:
wg przykladu 3:
1300kg (DMC przyczepy) * 1.33 = 1729kg < 2195 (DMC samochodu) - spory zapas

wg przykładu 4:
2195 (DMC samochodu) / 1.33 = 1650kg (DMC przyczepy)

Chcąc ładować 300kg ładunku i 200kg "w ludziach" miałbym:
1300kg (RMC przyczepy, 1200kg MW + 100kg ład.) << 1940kg (1540kg MW + 200kg ład. + 200kg ludzie) (RMC samochodu)
a to daje: 3240kg(1300+1940) < 3,5t

Wszystko spełniam oprócz DMC zestawu zapisanego tylko w homologacji.
Te 300kg ładunku to trochę na wyrost, ale jak jeździłem pod namiot zważyłem ile ładowałem do Nubiry kombi i wychodziło mi ~200kg. Teraz odpadnie namiot, materace i parę innych gadżetów, ale przybędą rowery z bagażnikiem do ich montowania ~50kg i przedsionek 36kg.

pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gucio
Administrator



Dołączył: 09 Gru 2005
Posty: 3413
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:26, 12 Lut 2006    Temat postu:

Nie ma za co Smile

A co do niespełniania tylko warunku DMC z homologacji...... To chyba nie wozisz jej ze sobą i nie jest to obowiązek Smile

Więc Policjant na drodze jak mu się będzie chciało to popatrzy na tabliczkę znamionową i do DR i jeżeli po porównaniu danych z obu DR (przyczepy i samochodu) wsztsko będzie się zgadzało, to Pan policjant pożyczy szerokiej drogi Wink czego z całego serca życzę wszystkim caravaningowcom Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Nie 14:45, 12 Lut 2006    Temat postu:

Mnie gość który sprowadzał przyczepę mówił(a uważam że znał sie na tym) by uważać bo oprócz tego że przyczepa musi być lżejsza od samochodu to musi być lżejsza o około 1/3.To by się zgadzało z tymi przepisami które Robert przedstawił.Trzeba również patrzeć aby na tabliczce znamionowej naszego haka nie było mniejszej możliwości ciągnięcia niż DMC naszej przyczepy(narazie o ile wiem to nikt się tego nie czepia).Z tego co wyczytałem to przy hakach montowanych fabrycznie do homologacji bierze się składową wytrzymałości haka i elementów samochodu.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jon104




Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 217
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Nie 16:57, 12 Lut 2006    Temat postu:

Mercy napisał:


Wszystko spełniam oprócz DMC zestawu zapisanego tylko w homologacji.


I to mnie więcej napisałem kilka postów wcześniej Wink
Chociaz przyznam, ze moja konkluzja nie była oparta na tak rozbudowanych podstawach Smile

Gucio napisał:

A co do niespełniania tylko warunku DMC z homologacji...... To chyba nie wozisz jej ze sobą i nie jest to obowiązek

Więc Policjant na drodze jak mu się będzie chciało to popatrzy na tabliczkę znamionową i do DR i jeżeli po porównaniu danych z obu DR (przyczepy i samochodu) wsztsko będzie się zgadzało, to Pan policjant pożyczy szerokiej drogi czego z całego serca życzę wszystkim caravaningowcom


I tak należy do tego podchodzić ponieważ przy polskich przepisach i ich wykładniach (przykłady interpretacji sami podawaliście) nie jest możliwe spełnienie wszystkich obwarowań. Evil or Very Mad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Nie 17:25, 12 Lut 2006    Temat postu:

Słysząc o precyzji i profesjonaliźmie mnie jednak bardziej niż polska martwi policja niemiecka i austryiacka. Tym bardziej, że w tych krajach caravaning jest bardziej rozwinięty. Nie zdziwiłbym się gdyby niemiecki policjant wyjechał mi z wartością 3050kg.
Po drugie nadal nie mamy pewności czy nie uszkodzi się samochodu ...

pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 13:35, 11 Maj 2006    Temat postu:

Cześć

Mercy wspomniałes cos o austryjackich policjantach, więc chciałem zapytac ?
W moim zestawie z przykrością musze przyznac ale nie zachowuje warunku podyktowanego wPoRD ( 66 % MW auta ) pozostałe wartości na styk ale zachowuję tj. W dowodzie rejstr. samochodu wpis - DMC przyczepy 1200 kg
( Moja przyczepa posiada DMC 1200 kg.) Jakiś przepis wówi że DMC przyczepy
nie moze byc wiekszy niz MW auta (MW auta - 1230 kg ).
W czerwcu wybieram sie do Chorwacji ( Słowacja , Węgry ) czy TY lub ktos z forum wie czy w tamtych krajach obowiazują podobne przepisy , bo gdzieś doczytałem ze najwazniejszy jest wpis w dowodzie rejestracyjnym i nie przekroczenie MW auta przez DMC przyczepy.
I temat z drugiego worka;
Wiadomo że prawo jazdy Kat. B załatwia nam zestaw do 3,5 T - tak jest w Polsce. A co dzieje się za granica gdyż w prawach jazdy na odwrocie mamy odfajkowany tylko mały samochdzik , natomiast samochód z przyczepa jest pusty.
(Troszke jestem niedouczony gdyz do zeszłego roku jezdziłem z przyczepą która dzięki "Panu Heniowi" była lekka )
Pozdrawiam
Waldek
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gucio
Administrator



Dołączył: 09 Gru 2005
Posty: 3413
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 15:34, 11 Maj 2006    Temat postu:

Znalazłem coś takiego:
-------------------------------
Rozdział 4

Hamulce

§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":
1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza się użycie jednej ręki;
2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;
3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:
a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;
wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.
2. Trzykołowy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t powinien być wyposażony w:
1) dwa niezależne hamulce łącznie działające na wszystkie koła;
2) hamulec postojowy działający na koło (koła) co najmniej jednej osi; hamulec ten może mieć wspólne części z jednym z hamulców wymienionych w pkt 1 i powinien być niezależny od hamulca działającego na koło (koła) drugiej osi.
3. Motocykl powinien być wyposażony w dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło (koła), a drugi - co najmniej na tylne koło (koła).
4. Motocykl z bocznym wózkiem powinien być wyposażony w hamulce wymienione w ust. 3, z tym że jeśli skuteczność hamowania spełnia wymagania określone w lp. 2 tabeli załącznika nr 7 do rozporządzenia, o której mowa w § 16 ust. 2, hamulec działający na koło wózka nie jest wymagany.
5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:
1) hamulec roboczy:
a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,
b) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 7,
c) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;
2) hamulec postojowy:
a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,
b) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób - uruchamiany również z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do:
1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone w ust. 7;
2) jednoosiowej przyczepy dłużycowej.
7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.
8. Przepisu ust. 7 nie stosuje się do naczepy.

§ 15. 1. Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, na jakie są narażone w normalnych warunkach eksploatacji.
2. Hamulce powinny ponadto odpowiadać następującym warunkom:
1) równoczesne uruchomienie hamulca roboczego i awaryjnego nie może ujemnie wpływać na działanie żadnego z nich, zarówno w przypadku, gdy obydwa hamulce są sprawne, jak i w przypadku uszkodzenia jednego z nich;
2) w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego w pojeździe samochodowym powinna być zapewniona możliwość hamowania takiej liczby kół przez działanie na hamulec roboczy, aby skuteczność hamowania nie była mniejsza niż 30% wymaganej skuteczności; w pojeździe, w którym można uzyskać skuteczność hamowania wymaganą dla hamulca awaryjnego, nie wymaga się oddzielnego jego sterowania; przepis stosuje się do zarejestrowanych po raz pierwszy:
a) po dniu 31 grudnia 1969 r. - autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 5 t i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 t,
b) po dniu 31 grudnia 1983 r. - pozostałych pojazdów;
3) działanie hamulca roboczego powinno być odpowiednio rozłożone między osie; powinno ono być jednakowe dla kół tej samej osi;
4) zużycie hamulców powinno być łatwo kompensowane systemem ręcznej lub samoczynnej regulacji; elementy układu hamulcowego powinny mieć taki zapas ruchu, aby po nagrzaniu hamulców lub po osiągnięciu określonego stopnia zużycia okładzin możliwe było hamowanie bez konieczności natychmiastowej regulacji;
5) w przypadku hamulca uruchamianego za pomocą energii znajdującej się w zbiorniku, jeżeli hamowanie z wymaganą skutecznością nie jest możliwe bez użycia zgromadzonej energii, pojazd powinien być wyposażony, poza manometrem, w urządzenie wysyłające świetlne lub akustyczne sygnały, ostrzegające o obniżeniu zapasu energii do poziomu równego lub mniejszego niż 65% normalnego poziomu;
6) w przypadku hamulca pneumatycznego połączenie pojazdu ciągnącego z przyczepą powinno składać się co najmniej z dwóch przewodów (zasilającego i sterującego); przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1985 r.;
7) w przypadku hamulca hydraulicznego zbiorniczek płynu hamulcowego powinien być umieszczony w miejscu łatwo dostępnym dla kontroli.

§ 16. 1. Skuteczność hamowania określa się wskaźnikiem, który jest stosunkiem siły hamowania do siły wynikającej z dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub stosunkiem opóźnienia hamowania (uzyskanego na drodze poziomej o nawierzchni twardej, suchej i czystej) do przyspieszenia ziemskiego.
2. Wskaźnik skuteczności hamowania nie może być mniejszy niż podany w tabeli "Wskaźniki skuteczności hamowania", stanowiącej załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Hamulce uważa się za sprawne, jeżeli wymagana skuteczność jest uzyskiwana bez nadmiernego odchylenia prostoliniowego toru ruchu pojazdu i nadmiernych drgań.
4. Hamulec postojowy powinien zapewniać unieruchomienie całkowicie obciążonego pojazdu na wzniesieniu i spadku o pochyleniu co najmniej 16%, a całkowicie obciążonego zespołu pojazdów - co najmniej 8%.
------------------------------------------------------------
Ufff..... Wink
Prosiłbym mądre Wasze głowy o interpretację, bo mnie się widzi, że z tym że DMC przyczepy nie może mieć więcej niż 1/33 MW samochodu nie ma uzasadnienia !!!

A swoje dotychczasowe upieranie się przy tym wymogu oparłem na odpowiedziach na moje mejle rozesłane do 16 Komend Wojewódzkich Policji, oraz od Komendy Głównej Policji Smile Oczywiście nie od wszystkich otrzymałem odpowiedź, a jeżeli już ją otrzymałem, to w większości potwierdzali wymóg "1/33"

I cholera co teraz robić ?


.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 15:43, 11 Maj 2006    Temat postu:

Waldek, niestey nie wiem jak to jest poza Polską. Można mieć natomiast pewność, że tamtejsza policja jest bardziej kompetentna. Jeśli złapią i stwierdzą że jest źle i dostaniemy manadat to przynajmniej bedziemy wiedzieli za co Wink.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pią 7:09, 12 Maj 2006    Temat postu:

Cześć
Wiesz to ze zapłace mandat to może jeszcze jakoś zniose (chociaz z bulem ),ale gorzej wyjdzie jeśli nie pozwolą dalej takim zestawem jechać - siąść i płakać
Waldek
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pią 7:55, 12 Maj 2006    Temat postu:

Trzeba bedzie stanąć przy drodze i część rzeczy sprzedać Smile

Nie wiem czy o tym tu pisałem, ale słyszałem o takim przypadku, że złapali Polaka na HW (który sprowadza przyczepy z zachodu) i po zważeniu przyczepy wyszło za dużo. W jego przypadku wystarczyło przenieść butle gazowe z bagaznika przyczepy do samochodu i waga się zgadzała i chyba nawet nie dostał mandatu. Jeśli to prawda to widac jak dokładnie sprawdzają.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pią 8:36, 12 Maj 2006    Temat postu:

Ten przypadek o którym wspomniałeś wydaje mi się bardzo mało prawdopodobny ( chociaż ?),gdyż wszystkie kodeksy i przepisy mówia o MW i DMC według zaleceń producenta , a nie wg. realu.
Waldek
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysztof_p
Gość






PostWysłany: Sob 13:07, 13 Maj 2006    Temat postu:

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Z wielkim zainteresowaniem czytam ten wątek bo tę kwestię uważam za uregulowaną prawnie w sposób nie dość że niejednoznaczny, to i nie do końca znany (nawet przez policję drogową). A problemów jak się okazuje jest wiele.

W PL sprawa w jest chyba jednoznacznie określona: zestaw o DMC do 3,5t, przy czym DMC przyczepy (z hamulcem) mniejsza od MW samochodu.
Większość krajów Europy 1968r podpisało międzynarodową konwencję o ruchu drogowym (Polska chyba w 1988r), w którym ta kwestia jest tak samo rozwiązana (właściwie to odwrotnie - przepis międzynarodowy zaczął obowiązywać w PL, również inne przepisy drogowe sprzeczne z tą konwencją są w narodowych KD nowelizowane).
Więc taki sam, interesujący nas przepis funkcjonuje w państwach UE i innych, masa zestawu DMC do 3,5t .... itd.

Więc w czym problem. A no w tym, że po pierwsze przepisy te są jednak słabo znane, a po drugie dodatkowy mętlik wprowadza to nieszczęsne plastikowe prawo jazdy:
- kat. B - a obok symbol sam. osobowego,
- kat. B+E- symbol sam osobowego z przyczepą.
W PL sobie radzę z policją, chociaż czasem jest to irytujące, ale za granicą, jak np. wytłumaczyć francuskiemu żandarmowi, że Francja podpisała konwencję, i że mogę ciągnąć przyczepę ...? Próbowałem w swoim wydziale komunik. namówić ich, by wnioskowałi, aby nowy wzór PJ (będą przecież znowu zmieniane) uzupełnić o jakiś dodatkowy symbol przy kat. B - np. + przyczepa <3,5t, czy inny. Potem śledziłem ten wątek w prasie, ale nic z tego. Min. komunik. tłumaczy że przepisy są gdzie indziej takie same i nie ma potrzeby. A moim zdaniem jest, i warto to zrobić.

Sprawa różnic w zapisach w dowodzie i homologacji. Nie potrafię tego logicznie wyjaśnić. Przecież zapisy w dowodzie, powinny być dokonywane na podstawie św. holologacji. A tabliczka znaminowa też powinna pokazywać to samo. Wygląda na to, że jedno od sasa drugie od lasa. Ja bym próbował rzecz wyjaśnić (u sprzedwcy) i to piśmie. Bo problem może rzeczwiście pojawić się przy nawet zwykłej stłuczce.
Sprawdziłem u siebie (Nubira 2CDX), hologacja, tabliczka i dowód pokazują to samo, mój DMC zestawu to 2920 kg.

Mówiąc szczerze pierwsze słyszę o tych przepisach hamulcowych. W konwencji o której pisałem sprawa ta jest uregulowana w taki sposób:

A. Hamowanie pojazdów samochodowych innych niż motocykle
5. Każdy pojazd samochodowy inny niż motocykl powinien być zaopatrzony w hamulce łatwe do uruchomienia przez kierującego z jego miejsca w pojeździe. Hamulce te powinny spełniać następujące trzy funkcje hamowania:
a)hamulec roboczy powinien pozwalać na zmniejszenie szybkości i bezpieczne zatrzymanie pojazdu w sposób pewny, szybki i skuteczny, bez względu na stan załadowania oraz wzniesienia lub spadku drogi, po której ten pojazd jedzie;
b)hamulec postojowy powinien pozwalać na utrzymanie pojazdu unieruchomionego, bez względu na stan załadowania, na wzniesieniu lub spadku, wynoszącym 16%, przy czym powierzchnie czynne hamulca powinny pozostawać zaciśnięte pod wpływem wyłącznie mechanicznego urządzenia zaciskającego;
c)hamulec awaryjny powinien pozwalać na zmniejszenie szybkości i zatrzymanie pojazdu na dostatecznie krótkim odcinku bez względu na stan jego załadowania, nawet w razie niesprawności hamulca zasadniczego.
6. Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 5 niniejszego załącznika urządzenia spełniające trzy funkcje hamowania (hamulec roboczy, hamulec awaryjny i hamulec postojowy) mogą mieć części wspólne; kombinację przyrządów sterowania dopuszcza się pod warunkiem, że pozostaną dwa odrębne przyrządy sterowania.
7. Hamulec roboczy powinien działać na wszystkie koła pojazdu; jednakże w pojazdach posiadających więcej niż dwie osie koła jednej osi mogą nie być hamowane.
8. Hamulec awaryjny powinien działać przynajmniej na jedno koło z każdej strony środkowego podłużnego przekroju pojazdu; to samo postanowienie ma zastosowanie do hamulca postojowego.
9. Hamulec roboczy i hamulec postojowy powinny działać na powierzchnie hamujące trwale złączone z kołami za pomocą wystarczająco wytrzymałych części.
10. Żadna z powierzchni hamujących nie powinna mieć możliwości oddzielania się od kół. Jednakże dopuszcza się możliwość takiego oddzielania się dla niektórych powierzchni hamujących, pod warunkiem że:
a)jest ono krótkotrwałe, na przykład podczas zmiany biegu;
b)w odniesieniu do hamulca postojowego jest ono możliwe tylko na skutek działania kierującego; oraz
c)w odniesieniu do hamulca zasadniczego lub pomocniczego zostaje zachowana możliwość stałego hamowania ze skutecznością przepisaną zgodnie z ust. 5 niniejszego załącznika.

B. Hamowanie przyczep
11. Bez naruszania postanowień ustępu 17 lit. e) niniejszego załącznika, każda przyczepa, z wyjątkiem przyczepy lekkiej, powinna być wyposażona w następujące hamulce:
a)hamulec roboczy pozwalający na zmniejszenie szybkości pojazdu i zatrzymanie go w sposób bezpieczny, szybki i skuteczny bez względu na stan załadowania oraz stopień wzniesienia lub spadku drogi, po której pojazd jedzie,
b)hamulec postojowy pozwalający na utrzymanie pojazdu unieruchomionego, bez względu na stan załadowania, na wzniesieniu lub spadku wynoszącym 16%, przy czym powierzchnie czynne hamulca powinny pozostawać zaciśnięte pod wpływem wyłącznie mechanicznego urządzenia zaciskającego. Postanowienie to nie ma zastosowania do przyczep, które nie mogą być odłączone od pojazdu ciągnącego bez użycia narzędzi, pod warunkiem że będą spełnione wymagania dotyczące hamulca postojowego w zespole pojazdów.
12. Urządzenia spełniające dwie funkcje hamowania (zasadniczą i postojową) mogą mieć części wspólne.
13. Hamulec roboczy powinien działać na wszystkie koła przyczepy.
14. Hamulec roboczy powinien pozwalać na uruchomienie go przez przyrząd sterowania hamulca zasadniczego pojazdu ciągnionego; jeżeli jednak największa dopuszczalna masa przyczepy nie przekracza 3500 kg (7700 funtów), to hamulec może być tego rodzaju, że podczas ruchu jest wprawiany w działanie na skutek tylko samego zbliżenia przyczepy do pojazdu ciągnącego (hamowanie siłą bezwładności).
15. Hamulec roboczy i hamulec postojowy powinny działać na powierzchnie hamujące trwale złączone z kołami za pomocą wystarczająco wytrzymałych części.
16. Urządzenia hamujące powinny zapewniać możliwość samoczynnego zatrzymania przyczepy w razie rozerwania się urządzenia sprzęgającego podczas ruchu. Jednakże postanowienie to nie ma zastosowania do jednoosiowych lub dwuosiowych przyczep o rozstawie osi mniejszym niż 1 m (40 cali), pod warunkiem że ich największa dopuszczalna masa nie przekracza 1500 kg (3300 funtów) oraz że - z wyjątkiem naczep - oprócz głównego urządzenia sprzęgającego są wyposażone w urządzenie sprzęgające dodatkowe, przewidziane w ustępie 58 niniejszego załącznika.

C. Hamowanie zespołów pojazdów
17. W uzupełnieniu postanowień części A i B niniejszego rozdziału dotyczących pojazdów pojedynczych (pojazdów samochodowych i przyczep) do zespołów tych pojazdów mają zastosowanie następujące postanowienia:
a)urządzenia hamujące każdego z pojazdów, tworzących zespół, powinny być skoordynowane;
b)działanie hamulca roboczego powinno być odpowiednio rozłożone pomiędzy pojazdami tworzącymi zespół i zsynchronizowane;
c)największa dopuszczalna masa przyczepy nie wyposażonej w hamulec roboczy nie może przekraczać połowy sumy masy własnego pojazdu ciągnącego i masy kierowcy.

Prosto i chyba bardziej logicznie. Wiec jak widać dużo pracy przed nami, bu w PL było taak samo. Bo polskie przepisy po prostu nie pasują do współczesnych przyczep kempingowych. Należy je zmodyfikować bo i warunki są inne (kiedyś był tylko Niewiadów i nie było problemu). Przecież przy naszych przepisach duże przycz. kamp. trzeba by ciągnąć czołgami.
Ale moim zdaniem należy to robić, że tak powiem odgórnie (może przez Związek karavaningu, czy inną organizację). Natomiast, we własnym interesie nie powinniśmy bez potrzeby, dopytywać w byle komisariacie na własną rękę. Zrobił to za nas Gucio, reakcję znamy, a teraz czas na jakąś zorganizowaną akcję. Tylko jak ją poprowadzić.

Przepraszam, że tak długo, i to za pierszym razem Smile
Pozdrawiam, Krzysztof
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysztof_p
Gość






PostWysłany: Sob 13:42, 13 Maj 2006    Temat postu:

Chyba trochę przesadziłem Smile .
To ogranicznie z hamulcami dotyczy 1,33 ale DMC samochodu.Więc nie jest tak źle.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum przeniesione na www.Kompasklub.pl !!! ZAPRASZAMY !!!!Forum Klubu Caravaningowego Kompas Strona Główna -> Dział techniczny. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin